Gotuj w domu z mniejszą ilością soli


Od dziesięcioleci eksperci ds. zdrowia – zwłaszcza kardiolodzy – mówią ludziom, aby spożywali mniej sodu, jednego z głównych składników soli. Większość Polaków nadal spożywa zdecydowanie za dużo tego składnika mineralnego, który podnosi ciśnienie krwi i zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca.

Pomimo tych ostrzeżeń, średnie spożycie sodu w naszym kraju wynosi około 3200 miligramów (mg) dziennie. To około 30% więcej niż zaleca się w wytycznych żywieniowych, które zalecają ograniczenie dziennego spożycia sodu do 2300 mg. I jest to ponad dwa razy więcej niż cel sugerowany przez naukowców w wysokości 1500 mg na dobę.

Krajowe badania sugerują, że mniej niż 10% Polaków osiąga ten niższy cel. Nawet dietetycy przyznają, że cel może być trudny do osiągnięcia, biorąc pod uwagę, ile soli znajduje się w wielu popularnych dań gotowych, takich jak wędliny, pizza i przekąski. Gotowe posiłki z supermarketów i prawie wszystkie dania z restauracji są również bardzo słone.

Kiedy dobrze jest mierzyć nisko?

Zachęca się ludzi do dążenia do 1500 mg dziennie.  Nawet jeśli zredukuje się sód do około 2000 mg, to i tak jest to duża poprawa. Kluczem jest jedzenie posiłków przyrządzanych w domu przy użyciu głównie świeżych, nieprzetworzonych składników.

Nie musisz koniecznie rezygnować z solniczki. Kilka potrząśnięć dodaje tylko niewielkiej ilość soli, więc nie ma problemu z posypywaniem potraw, które nie zawierają żadnych dodatków soli.

Sosy i zamienniki

Nawet jeśli podczas gotowania nie dodasz soli, pamiętaj, że wiele przypraw, takich jak ketchup, musztarda, majonez i sos sałatkowy, zawiera sporą ilość sodu. Podobnie jest z sosem pomidorowym, sosem barbecue, sosem sojowym i wieloma zapakowanymi mieszankami przyprawowymi.

Oto kilka dodatkowych sposobów, za pomocą których można ograniczyć ilość soli podczas gotowania w domu:

  • przed użyciem opłucz fasolę z puszki, warzywa i ryby z tuńczyka
  • nie dodawaj soli do wody podczas gotowania makaronu, ryżu lub innych ziaren
  • spróbuj innych przypraw, takich jak świeże zioła, sok cytrusowy lub ocet

użyj proszku do pieczenia z wodorowęglanem potasu zamiast wodorowęglanu sodu.